Kan het wat zachter?!!

Wie weleens in een kantoortuin heeft gewerkt, kent de ergernissen wel: enthousiast bellende collega’s, continu mensen die langs lopen, een radio van je buurman en dan die zoemende klimaatbeheersing. Keer op keer word je onderbroken in je concentratie. Als je thuis werkt, kunnen vergelijkbare stoorzenders de kop opsteken. Wat kunnen we leren van de kantoortuin en hoe vertaal je dat naar de thuiswerkplek?

Een prettige werkplek is essentieel om geconcentreerd te kunnen werken. Op je werk is alles (meestal) prima ingericht, maar thuis deel je misschien dezelfde ruimte met je partner of heb je huisgenoten de ook thuiswerken of onderwijs volgen. Ook als je een aparte plek hebt of alleen bent in huis, kunnen huis-tuin-en-keuken geluiden je uit je concentratie halen. Uit onderzoek in kantoortuinen is bekend dat geluid erg kan afleiden, maar ook visuele zaken kunnen ervoor zorgen dat je je minder goed kunt concentreren. In een kantoortuin zijn dat vooral collega’s, maar thuis kan het ook een wasmand zijn die je zit aan te staren.

 

 

Onderzoeksresultaten

TNO volgt de deelnemers aan het onderzoek ‘Werken tijdens de corona-crisis’ dagelijks aan de hand van een korte vragenlijst. Daaruit blijkt dat de deelnemers zich gemiddeld steeds beter kunnen concentreren. We zien een duidelijk verschil ontstaan sinds de kinderen weer (deels) naar school en opvang kunnen. In onderstaande grafiek is zichtbaar dat het percentage deelnemers dat "moeilijk concentreren" antwoordt op de vraag "ik heb vandaag stress ervaren op het gebied van werk omdat" gestaag afneemt.

Blokkeren, absorberen, maskeren

Geluiden leiden snel af en kunnen ook flink irriteren. In kantoortuinen zijn bellen en gesprekken tussen collega’s een factor die mensen afleidt. Thuis heb je misschien  een thuiswerkende partner die denkt dat je in een online vergadering vooral heel hard moet praten… Vooral als de gesprekken letterlijk zijn te volgen, valt het niet mee om je op het eigen werk te blijven concentreren. Bij telefoongesprekken en online meetings kan het helpen als er gebruik wordt gemaakt van een koptelefoon, zodat je maar één kant van het gesprek hoort. Indien mogelijk, is het fijn als iemand die moet bellen of overleggen tijdelijk naar een andere ruimte loopt, zodat het geluid flink gedempt wordt en in ieder geval niet meer letterlijk te verstaan is.

 

In kantoortuinen worden drie manieren toegepast om geluid te verminderen, die ook vertaald kunnen worden naar een thuissituatie:

  • Blokkeren: in kantoortuinen worden vaak schermen geplaatst. Thuis kun je wellicht een deur sluiten als iemand aan het bellen is (ga naar een andere ruimte). Een noise-cancelling koptelefoon is ook een manier van blokkeren. Deze speciale koptelefoons zorgen ervoor dat omgevingsgeluid geblokt wordt, zodat je rustig door kunt werken.
  • Absorberen: stoffen absorberen geluid. Absorberen is met name nuttig als je last van galm hebt, maar het zorgt er ook voor dat geluid minder hard klinkt. Als je van plan bent om ook in de toekomst vaker thuis te werken, dan kan het de moeite zijn om vloerbedekking te leggen of gordijnen op te hangen. Maar ook door kussens neer te leggen in de ruimte kun je geluid absorberen. Een open kast met boeken breekt ook het geluid waardoor het minder hard klinkt.
  • Maskeren: met name in call centers wordt gebruik gemaakt van het maskeren van geluid, meestal door bewust een speciale, hele zachte ruis in de ruimte te brengen. Maar ook met muziek kan je geluiden maskeren. Om niet afgeleid te worden door de muziek, kun je het beste kiezen voor muziek zonder tekst. In programma’s zoals Spotify, Soundcloud en Apple music kun je zoeken naar speciale lijsten ‘om te werken’. Kijk wat voor jou prettig werkt.

Visuele afleiding

Aan geluiden irriteren we ons sneller, maar ook visueel kun je afgeleid worden. Zorg dat je werkruimte opgeruimd is en dat huishoudelijke klusjes niet in het zicht liggen. Kies voor een plek waar mensen niet langs lopen of scherm het zicht af, bijvoorbeeld met planten. Niet iedereen heeft de luxe van een aparte werkkamer, maar visueel kun je wellicht toch een eigen ruimte creëren, bijvoorbeeld door een kast te draaien of een kamerscherm te plaatsen (room divider).

Afspraken maken

Met goede afspraken is veel ergernis te voorkomen. Heeft je partner eind van de ochtend een werkoverleg, vraag dan om belafspraken daar omheen te plannen, zodat je in het begin van de ochtend bijvoorbeeld 2 uurtjes in alle rust kunt werken. Laat aan je partner en/of kinderen weten wanneer je niet gestoord wilt worden. Kijk of de kinderen dan buiten kunnen spelen. Door goede afstemming zijn er bijna altijd wel ‘concentratieblokken’ te organiseren. Vergeet ook niet om je collega’s hierover te informeren en zet het in je agenda.

 

Lees hier tips voor het instellen van je thuiswerkplek

Thuiswerken in de toekomst

Het is interessant om te zien dat werknemers als gevolg van de corona-maatregelen ook de voordelen van het thuiswerken hebben ontdekt. Uit onderzoek van Intermediair/Nationale Vacaturebank blijkt dat veel mensen ook op de langere termijn (deels) thuis denken te blijven werken. 34% geeft daarvoor als reden dat ze zich beter kunnen concentreren. Want dat kan natuurlijk ook: dat je voor werkzaamheden waar je je goed voor moet kunnen concentreren juist thuis gaat zitten. Als je alleen thuis bent, heb je ook meer privacy, bijvoorbeeld voor het voeren van telefoongesprekken.

 

Geschreven door Eveline Janse - Everlution in samenwerking met TNO

4 basisprincipes om zo goed mogelijk thuis te werken

Hoe blijf je vitaal en fit bij het thuiswerken?

Lees hier de adviezen

Adresgegevens

Schipholweg 77-89
2316 ZL Leiden

 

T: 088 866 5330

English
Disclaimer    |   Privacy statement    |    © 2020 TNO