Jumping jacks en squats in strijd tegen de coronakilo’s

We konden de afgelopen weken niet uit eten en werden minder blootgesteld aan de verleiding van snacks doordat we bijna niet buiten kwamen. Waar komen die corona-kilo’s dan toch vandaan? En hoe pak je ze aan?

Joëlle Oosterman is onderzoeker bij TNO. Volgens haar zijn we ondanks de zoom-workouts onbewust minder gaan bewegen. “De kleine stukjes naar de trein, naar het koffieapparaat en om je kinderen naar school te brengen tellen toch flink op.” Iris de Hoogh, ook onderzoeker bij TNO, voegt daaraan toe dat normale bezigheden, zoals winkel-in-winkel-uit in het weekend, op bezoek bij vrienden en regelmatig naar de supermarkt bij elkaar ook voor veel beweging zorgt. “Dat kan zomaar 300 kilocalorieën per dag schelen.”

Beweegmomentjes

Om te voorkomen dat dit resulteert in coronakilo’s, is het zaak om dit gebrek aan beweging te compenseren. Dat kun je doen door bewust extra kleine beweegmomentjes in te plannen. De Hoogh: “Doe een paar jumping-jacks als je op de koffie staat te wachten, doe op elke tweede traptrede een squat, of loop expres naar de wc op een andere verdieping.”

 

De deelnemers aan het onderzoek ‘Werken tijdens de corona-crisis’ lijken vrij veel te bewegen en te sporten, maar De Hoogh wijst erop dat ook sporten nu net iets anders is dan normaal. “In veel gevallen zul je normaal eerst nog onderweg zijn naar de locatie waar je gaat sporten. Als dat bijvoorbeeld 10 minuten fietsen is, dan scheelt dat heen en terug toch ook weer 20 minuten beweging.” Daarnaast vermoedt De Hoogh dat er ook wel wat meer naar tussendoortjes wordt gegrepen: “Op je werk heb je niet alles voor handen, maar thuis ligt er vaak wel een zak chips of een reep chocola.”

 

Resultaten onderzoek ‘Werken tijdens de corona-crisis’

Op de vraag ‘heeft u in de afgelopen 24 uur iets gedaan ter ontspanning?’ antwoordt gemiddeld 77% bevestigend. In veel gevallen gebeurt dit in de vorm van bewegen: wandelen, fietsen, fitness, thuis sporten en in de tuin werken worden het meest genoemd als activiteiten om te ontspannen. Ook mediteren en yoga worden regelmatig genoemd, net als muziek maken. Daarnaast ontspannen mensen met behulp van sociale activiteiten : een zoomgesprek met familie en vrienden, een lego-kasteel bouwen met een kind, een spelletjesavond met de familie, (via zoom) zingen  met een koor. Naast al deze gezonde activiteiten ontspannen deelnemers ook behoorlijk vaak door te gamen, en noemen ze als ontspanningsactiviteit  ‘netflixen met een biertje erbij’, of ‘een serietje kijken en een wijntje gedronken’. 

Inzicht in je patronen

De Hoogh: “Wellicht heb je ook de neiging om het in deze lastige situatie extra gezellig te maken. Het lunchmoment wordt uitgebreid met lekkere dingen, waardoor je meer eet; het is mooi weer, dus dan pak je er sneller een wijntje of biertje bij en om de kinderen tevreden te houden tover je een ijsje tevoorschijn… en dan neem je er zelf natuurlijk ook één.”

 

Zeker in deze tijd kan het nuttig zijn om eens bij te houden hoe die verhouding tussen inname van calorieën en verbruik nu eigenlijk is. Oosterman: “Hou eens een paar dagen bij hoeveel je beweegt, bijvoorbeeld door de stappenteller op je telefoon actief te gebruiken, en hou ook bij wat je binnen krijgt, bijvoorbeeld met een app (bijvoorbeeld ‘my fitness pal’, mijn eetmeter, of ‘fat secret’). Zo kun je zelf zien wat er gebeurt.” Maar ook buiten de corona-tijd om, is het goed om eens stil te staan bij de momenten waarop je gaat snaaien. Wanneer grijp je naar die zak chips of reep chocola?

Maak gezond de gemakkelijke keuze

Als je het druk hebt, is het een grotere uitdaging om gezond eten op tafel te krijgen. Minder gezonde dingen lijken vaak makkelijker en sneller. De Hoogh: “Blijf daarom plannen welke maaltijden je wanneer gaat eten. Zeker als je ervoor kiest om maar één keer  per week naar de supermarkt te gaan, is een goede planning handig. Haal niet meer in huis dan je nodig hebt. Als je gezond eten in huis hebt, is het ook makkelijker om te kiezen voor een gezonde maaltijd. Zorg dus dat die gezonde maaltijd voor handen is. Zo maak je dat een gemakkelijke keuze.”

 

Geschreven door Eveline Janse - Everlution in samenwerking met TNO

Deel uw ervaringen!

TNO onderzoekt de effecten van de Corona-maatregelen op het dagelijks leven en werk

Meld u aan voor het onderzoek

Adresgegevens

Schipholweg 77-89
2316 ZL Leiden

 

T: 088 866 5330

English
Disclaimer    |   Privacy statement    |    © 2020 TNO