Overgewicht en corona

Van de mensen die worden opgenomen in het ziekenhuis met COVID-19 heeft 80% overgewicht. Terwijl op sociale media wordt gesproken over de extra coronakilo’s, roepen artsen op om te werken aan de leefstijl om overgewicht tegen te gaan. Hoe doe je dat?

“Het is een opvallend gegeven”, vertelt Joëlle Oosterman, onderzoeker bij TNO. “Die sterke relatie tussen overgewicht en de ernst van het verloop van een ziekte zien we bijvoorbeeld niet zo sterk terug bij andere ernstige longziekten.” Bij andere virussen, zoals het griepvirus, lijken de symptomen bij mensen met overgewicht wel ook ernstiger te zijn. Oosterman: “Bij chronisch overgewicht is er eigenlijk sprake van een soort sluimerende ontsteking in het lichaam. Daar heb je op zich weinig last van, maar het zorgt er wel voor dat je een slechtere afweer hebt tegen virussen en dat je lichaam een virus na infectie slechter te lijf kan gaan.” Bij COVID-19 resulteert dit in een heftiger verloop van de ziekte.

Leefstijl

Een goede reden dus om overgewicht aan te pakken. Iris de Hoogh, ook onderzoeker bij TNO, geeft aan dat het belangrijk is om in beeld te krijgen wat de oorzaak is van overgewicht, zodat je weet hoe je je leefstijl kunt aanpakken. “De een kan vooral resultaat bereiken door wat meer te bewegen, de ander kan wat meer letten op de inname van vet of koolhydraten.” Oosterman: “Uiteindelijk gaat het om de balans tussen wat erin gaat en wat eruit gaat, en dat is bij iedereen verschillend. Hoeveel beweeg je op een dag? En hoeveel verbrand je van jezelf als je in rust bent? Dat heeft allemaal invloed en de balans is dus voor iedereen anders.”

 

De één heeft een snellere spijsvertering dan de ander, maar Oosterman vertelt dat het wel mogelijk is om daar invloed op uit te oefenen. “Door meer spiermassa, versnelt de spijsvertering. Door meer krachttraining te doen, kun je er dus wel voor zorgen dat je lichaam ook in rust wat meer energie verbruikt.”

Structuur

Die balans tussen wat je binnenkrijgt en verbrandt is dus de sleutel in strijd tegen overgewicht. Oosterman is ervan overtuigd dat een duidelijke structuur als het gaat om eten helpt om die balans goed te krijgen. “Je lichaam weet dan wanneer het wat kan verwachten. Biologisch gezien zijn wij een soort dieoverdag leeft. Overdag staat je lichaam aan en kan het voeding goed verwerken. Het lichaam is eerder op de dag beter in staat om voedsel te verwerken. Later op de avond nog eten, is minder handig, want je lichaam gaat dan in een sluimermodus.”

Tijdslot

Oosterman vertelt dat er steeds meer onderzoek komt naar het verkorten van de tijd dat je eet. “Bijvoorbeeld om 9 uur ontbijten en om 18u avondeten en daarbuiten niet meer eten. Dan eet je 15 uur van de dag helemaal niet en dat lijkt een positief effect te hebben op het BMI (body mass index).” Verder is bekend dat suiker niet helpt bij een goede balans. De Hoogh: “Door die snelle koolhydraten schiet je suikerspiegel omhoog. Dat geeft even een boost, maar het probleem is dat daarna je suikerspiegel ook weer heel snel inzakt. Dat zorgt voor een hongergevoel, waardoor je de neiging krijgt om maar weer even iets te eten. Bij langzame koolhydraten, zoals volkorenproducten, groenten en dergelijke, verloopt dit proces veel geleidelijker.”

 

Het blijft een uitdaging om overgewicht te lijf te gaan, en volgens de onderzoekers ligt de oplossing bij iedereen ergens anders. Oosterman: “Zorg in ieder geval voor een ritme, een structuur. Je lichaam weet dan wat het kan verwachten en dat zorgt ervoor dat je je energieker voelt. En stop bij voorkeur na het avondeten met eten.”

 

Geschreven door Eveline Janse - Everlution in samenwerking met TNO

4 basisprincipes om zo goed mogelijk thuis te werken

Hoe blijf je vitaal en fit bij het thuiswerken?

Lees hier de adviezen

Adresgegevens

Schipholweg 77-89
2316 ZL Leiden

 

T: 088 866 5330

English
Disclaimer    |   Privacy statement    |    © 2020 TNO