Hoe zet je jezelf aan het werk?

Maar niet op gang kunnen komen, dan weer even de wasmachine gaan uitruimen en om drie uur ’s middags er de brui aan geven… Het is om verschillende redenen niet altijd gemakkelijk om geconcentreerd te werken als je thuis aan de slag bent. Madelon van Hooff is universitair docent en onderzoeker aan de Radboud Universiteit en gespecialiseerd op het vlak van stress en herstel, verveling op het werk en positieve arbeidsmotivatie. Ze vertelt over oorzaken en mogelijke oplossingen.

Uit het onderzoek naar ‘Werken tijdens de coronacrisis’ blijkt dat de één zich prima kan concentreren, terwijl het voor anderen een uitdaging blijkt om elke dag op een productieve manier te werken. De verschillen zijn groot. Van Hooff vertelt dat het ook per situatie verschilt: “Het is belangrijk dat er afwisseling zit in het werk, dat er heldere doelen zijn en dat je uitdagend en interessant werk te doen hebt. Het is voor de meeste mensen moeilijk om gemotiveerd te zijn als er geen concreet doel is.”

Werk interessanter maken

Van Hooff legt uit dat er drie belangrijke oorzaken zijn waardoor je niet gemotiveerd bent om aan het werk te gaan: de inhoud van het werk, te weinig werk en gebrek aan externe druk. “Het kan zijn dat je taken niet leuk zijn, of ronduit saai. Je kunt kijken of je je takenpakket kunt aanpassen. Het zelf stellen van uitdagende doelen kan helpen om het werk interessanter te maken. Je kunt jezelf eventueel een kleine beloning in het vooruitzicht stellen.” Het kan ook helpen om saai werk vanuit een ander perspectief te bekijken. “Ik vind zelf tentamens nakijken bijvoorbeeld erg saai, maar als ik me bedenk dat de studenten zitten te springen om de resultaten, motiveert dat om het wel te gaan doen. Vervolgens beloof ik mezelf bijvoorbeeld een kop koffie als ik er tien af heb.”

Verveling tegengaan

Het kan ook zijn dat een deel van je taken niet thuis uit te voeren is, waardoor je te weinig werk hebt. Van Hooff: “Daardoor kan verveling ontstaan. Overleg eens met je leidinggevende of er meer werk is. Als dat er simpelweg niet is, probeer dan op een andere manier stimulatie te vinden, bijvoorbeeld door collega’s te helpen of een online cursus te volgen.” In het onderzoek geven verschillende deelnemers aan dat dit in de praktijk gebeurt. Vaak wordt het aangegeven als een voordeel dat er nu eindelijk eens tijd is om zaken wat beter uit te kunnen zoeken, een systeem eigen te maken of een cursus te volgen. Van Hooff merkt op dat ook teveel werk ervoor kan zorgen dat je blokkeert: “Als je niet meer weet waar je moet beginnen, kan dat er ook toe leiden dat je niets meer doet.”

Dwingende ogen

Nu je thuis werkt, zit je baas je minder op je vingers te kijken en voor sommigen is die externe druk wel nodig. Van Hooff: “Je kunt dit ook zelf actief opzoeken, bijvoorbeeld door concrete afspraken te maken met je baas of met collega’s. Als je ’s ochtends contact hebt met collega’s en vertelt wat je die dag gaat doen en aan het einde van de dag weer even met elkaar checkt wat je daadwerkelijk gedaan hebt, kan dat helpen om druk op het werk te leggen.”

Elkaar motiveren

Van Hooff wijst ook op het belang van interpersoonlijk contact. “Dat soort ongedwongen contact is er op dit moment veel minder. Vrolijkheid en contact met anderen is een belangrijke psychische behoefte. Zoek dit op door te bellen of skypen, ook over niet-werkgerelateerde zaken.” Dat biedt gelijk mogelijkheid om elkaar positief te motiveren. “We willen graag het gevoel hebben dat we goed bezig zijn. Juist in deze omstandigheden is positieve feedback van anderen van belang. Meer nog dan anders.”

Dorstige planten

Maar hoe voorkom je nou dat je thuis niet afgeleid wordt door allerlei huishoudelijke klusjes? Van Hooff: “De vraag is hoe erg dat is… Zo’n minibreak kan juist ook helpen om je gedachten even te verzetten. Maar als je het echt ervaart als afleiding, kan het helpen om dit soort dingen aan doelen te koppelen. Als je iets af hebt, kun je daarna even dat wasje doen. En, als het mogelijk is, haal die alternatieven voor je werk dan zoveel mogelijk uit het zicht. Ga op zolder zitten, waar je de afwas en het stof niet ziet. Maar goed, de realiteit is dat dit natuurlijk niet voor iedereen mogelijk is.”

 

Tot slot geeft Van Hooff aan dat je ook niet te streng voor jezelf moet zijn: “Bekijk jezelf met een milde blik. Anders kom je in een negatieve spiraal waarin je baalt omdat je je werk niet hebt gedaan en dan lukt het helemaal niet meer. Je raakt daardoor alleen maar meer gedemotiveerd. Accepteer het als het even een dag niet lukt. De situatie is op dit moment nu eenmaal zo.”

 

Geschreven door Eveline Janse - Everlution in samenwerking met TNO 

Deel uw ervaringen!

Doe mee aan het onderzoek ‘Werken tijdens de corona-crisis’.

Informatie en aanmelden

Adresgegevens

Schipholweg 77-89
2316 ZL Leiden

 

T: 088 866 5330

English
Disclaimer    |   Privacy statement    |    © 2020 TNO